האם באמת היתה קיימת כלכלה יהודית באירופה? המקרה הספרדי

שאלת הכותרת מהווה את אחד הנושאים הבעייתיים ביותר בהיסטוריה של העם היהודי. למרות הקושי במחקר של נושא כה מורכב (על אחת כמה וכמה בעמודה קצרה בבלוג) ישנם מספר דברים שאולי חשוב להנגיש לציבור הרחב. השאלה עצמה נוטה להיות פילוסופית יותר ממדעית שכן תמיד יהיו כאלה שיטענו שכן ואלו שישללו זאת על הסף. שני הצדדים יכולים לכתוב ספרים ארוכים ולבחור רגעים היסטוריים בהם ניתן לראות בברור הוכחות לכך שיהודי כזה או אחר הושפע מפרק מספר קדוש ליהדות אך באותו הזמן להוכיח שהם הושפעו מזרם כלכלי חשוב אשר היה קיים גם בדת או חברה זרה. הרי באותה מידה ניתן גם לשאול האם ישנה בבירור ספרות יהודית או אמנות יהודית או מחשבה יהודית? שאלת היהדות היא מעניינת ומשאירה מקום רב לוויכוחים. ולכן אולי כדאי להתחיל עם החשיבה שאף עם אינו יכול להכיר את עצמו ללא ראיית האחר ובאותו הזמן, האחר לא יכול להכיר לפרטים ולהסיק מסקנות על העם ללא היותו חלק ממנו. זוהי, מאוד בקצרה, דילמת האחר אשר מרתקת מוחות חשובים במאה האחרונה והיא כמובן רלוונטית גם לנושא זה.

ובכל זאת, ישנם דברים אשר לא ניתן להטיל בהם ספק, כמו למשל העובדה שלאורך ההיסטוריה של האלפיים שנים האחרונות, הקשר של יהודים וכסף תמיד היה מקור לשנאה ואנטישמיות. החל מיהודה שמכר את מורו וחברו ישוע לרומאים תמורת 30 מטבעות כסף, כך כסף יהודי תמיד נחשב לרווח שנעשה מבגידה, על חשבון עניים ושלא כדין. מאז, ספרות רבה נכתבה ובה היהודי מוצג באופן שלילי, מ"שירת אל-סיד" לשייקספיר, לופה דה ווגה ורבים רבים אחרים על פני על היבשת. הספרות והתבטאויות כוהני הדת רק חיזקו את דעת הקהל כך שיהודי הפך למילה נרדפת של מלווה בריבית, נצלן, קמצן, רמאי, עוכר חוק וסדר, תאב בצע, גזלן ושקרן. מכיוון שדברים אלו כתובים בתורה החדשה, גם בימים אלו ניתן להקשיב בכנסיות מסוימות בזמן קריאת התורה, להזכרת הצביעות ותאוות הבצע היהודית (לצערי, מניסיון אישי במספר מקומות), אשר באופן מפתיע זוהי גם בבואה נאמנה לביקורת קיצוני השמאל של אירופה.

אך מה בעניין הכסף, העושר, האיום הפוליטי-כלכלי של שליטה עולמית של יהודים?

ובכן, תחילה חשוב לזכור שהיהודים הם לא לבדם, ישנן דוגמות לרוב של עמים שחוו וחווים את ה"מקרה" היהודי. הפרוטסטנטים עדיין "זוכים" לכבוד של ממציאי הקפיטליזם (למרות שבספרים רבים כתוב שהיהודים הם אלו שהמציאו את שיטת הכלכלה הידועה עוד הרבה לפני). המרוורים ההודים (Marwari) הם מיעוט סוחרים עשיר מושמץ ורדוף עקב קשרים משפחתיים ומסחריים באזורים רבים באסיה ואפריקה. רבות הן הדוגמות אשר דומות להפליא לחוויות עמינו באירופה. בד"כ מדובר במיעוט מלומד עם קשרי דת, חברה ומשפחה הדוקים מאוד אשר הבינו כבר לפני מאות שנים שהישרדות משמע כוח וכוח ניתן להשיג בכסף ומסחר. אז למה היהודים (ואותן אוכלוסיות במיעוט) טובות כל-כך במסחר? כדי לענות על השאלה הזו, אנו צריכים לנבור במשמעות המושג כלכלה, או אקונומיה בלעז. הפילוסופיה האריסטוטלית מלמדת אותנו שהמושג אקונומיה מגיע מ- Oikonomia אשר משמעו ניהול משק הבית. כלומר, כלכלה הולכת יד ביד עם בית, משפחה, אותו מקום ואותם אנשים שעליהם נסמוך יותר מאשר כל אדם אחר שאותו אנו לא מכירים ובייחוד אם הוא לא מדבר את שפתנו או לא מתפלל לאלוהינו. מעגל האמון מתחיל עם המשפחה, חברים ומתרחב לחברה ורק אח"כ לשאר העולם החיצוני. החל מהמאה ה-15, כאשר המסחר גדל למימדים עולמיים (תחילה בכל חופי המזרח התיכון, אפריקה, אסיה, צפון אירופה והעולם החדש הרי הוא אמריקה) והחברה פיתחה צורך בקפיטלים כדי לסחור בכמויות גדולות יותר, הצורך באמון צמח למימדים חדשים. זה יצר הזדמנויות שלא היו כמותן לעושר ומי שהיה בעל האמון הטוב ביותר ולכן פיתח רשת מסחר ימית רחבה היה אותו מיעוט נרדף עם קשרי משפחה כמעט בכל פינה בעולם.

jewish-alcohal-3

יהודים או מומרים (שלמרות שעברו המרת דת המשיכו את הקשרים עם שאר הקהילות) התעשרו עד מאוד ואפילו בשלב מסוים מלך ספרד החל לבקש הלוואות בריבית נמוכה בתמורה להקלות והפחתת רדיפות האינקוויזיציה (שגם היא פיתחה טעם מיוחד לכסף יהודי ע"י עיקולים וקנסות). זה קרה בסוף המאה ה-16 ובמחצית הראשונה של המאה ה-17 כאשר ספרד ופורטוגל התאחדו תחת ממלכת בית הבסבורג והמלך מאס בריבית הגבוהה (עד 15%) של משפחות הבנקאים האיטלקיים.

אוטו דה פההסוף ידוע מראש, לאחר רדיפות, אוטו דה פה ומלחמה פנימית בין דת, פוליטיקה וכלכלה, המומרים נאלצו לברוח או להיטמע לחלוטין כנוצרים ע"י נישואים בלתי פוסקים עם קתולים הדוקים. אותן משפחות עשירות שרצו לשמור על יהדותן עזבו לצרפת (דרום וצפון), הולנד, איטליה ועוד מקומות הרחק הרחק מספרד וצרותיה. כך היה עם משפחת מנדז נונייס או משפחת קורטיזו העשירה. לאחר מעבר מפורטוגל לספרד ושנים כמלווי בריבית לממלכה, עצרה האינקוויזיציה ב-1632 את אחד האחים קורטיזו, הוציאה אותו להורג וגבתה קנס של 20000 מרוודים. 5 שנים מאוחר יותר, נתפס גם האח השני ונכלא לתקופה ארוכה. בסופו של דבר חלק מהמשפחה עבר לאמסטרדם וחלק אחר הצפין מעבר לגבול לביון בצרפת (Bayonne). שם, אותם יהודים ויהודים מחודשים (חזרו להיות יהודים, אך לא שומרי מצוות) יוצאי ספרד היוו חלק מנכבדי ועשירי הערים עד המאה ה-18 כאשר באופן מפתיע איבדו את ממונם ובמקביל את השפעתם (אך זהו כבר סיפור לפוסט חדש).

אז האם יש כלכלה יהודית? קשה לומר. מה שבטוח, הוא שאנו יכולים להתחיל לומר ביתר ביטחון שישנה כלכלה של יהודים.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: