אתה לא מתבייש לקרוא לי יהודי לפני כולם

judiosהמילה יהודי היא מילה נרדפת להרבה דברים בעולם האירופי והמערבי בכלל, ואף אחד מהם לא נאמר בתור מחמאה. והנה מקרה שהיה: לפני שנים רבות ישבתי בשולחן עם חברים צרפתים בשולחן חגיגי של יום הולדת. אחת האורחות דיברה על רכישה אחרונה והקניטה את חברתה. זו האחרונה לא קיבלה זאת בחיבה רבה ופתאום אמרה לה: "יהודייה אחת". שאר השולחן שלא היה רגיל לסביבה של אדם מישראל קפא במקומו עד שבעלה של הידידה נתן לה בעיטה קטנה מתחת לשולחן. כל המבטים המובכים נשלחו לכיווני ביחד עם התנצלותה של הצרפתייה. זו הייתה הפעם הראשונה שנתקלתי בפליטת פה כזו באופן שהוא לא ישיר כנגד יהודים. המקרה התמים הזה הפליא אותי מהסיבה הפשוטה שהוא היה… בדיוק כזה, תמים ויומיומי. תגובתי הייתה אדישה למדי. שאלתי על המנהג הזה של אמירת יהודי בתור קללה ועד כמה הוא נפוץ.

לקח לי זמן מה ועוד מספר פעמים של ייצוג המילה במצבים דומים ובסופו של דבר התרגלתי. זו תרבות, וכנגד דבר כזה אין יותר מדי מה לעשות.

"בטח, האירופאיים אנטישמיים!" אומר הישראלי הממוצע שהוא צועק ושולף אצבע משולשת לנהג שבדיוק חתך אותו בכביש "יא ערבי מסריח!" (אני אף לא זוכר כמה מאות פעמים אני צעקתי את זה לאנשים כמו קללה). המפגש הזה עם ה"יהודי" בפיה של צרפתיה מנומסת בשביל להקניט את חברתה על היותה "קמצנית" רק הזכיר לי שכולנו מזכירים את אותו ה'אחר' בהקשרים שונים של הקנטה ואף קללה.

swearing

ובכל זאת, חזרה לענייננו. בין כל המדינות האירופאיות בהן פסעתי ישנה אחת אשר לא רק שיהודי הוא סוג של הקנטה וקללה ומילה נרדפת לקמצן, קפיטליסט ואגואיסט יומרני, אלא ההקשר היהודי נמצא במקומות בשפה אשר הפכו לחלק בלתי נפרד מהתרבות.

אפרט בקצרה כמה מאותם הקשרים ובבקשה, אשמח להוספות, תוספות והערות מכל מי שרק יואיל בטובו לשתף אותנו (אני בטוח שאשכח כמה).

Judías– יהודייה ברבים, אך גם שעועית ירוקה (נאמרת ברבים מכיוון שלא נהוג לאכול שעועית אחת).

בוויקיפדיה כתובה הסיבה הבאה:

Actualmente en la mayor parte de España, se les llama "judías" (derivado quizá del latín iudaeus, y éste del hebreo יְהוּדִי yəhūdī: «judío») o "alubias" (del árabe اللوبياءal-lūbiyāʾ, tomado del persa لوبياlubeyā).

(תרגום: נראה שזה הגיע מערבית אך אני חייב לציין שאני לא מכיר את הסיבה להקשר הזה)

Marrano– 1.חזיר. 2. יהודי שהתנצר. מכיוון שתמיד היו חששות לגבי נוצרים חדשים אשר המשיכו בביתם להתפלל לאלוהי ישראל, המילה מאראנו הפכה לשם עצם שבאותו הזמן יכול לציין מתייהד כמו יהודי ואף לקלל נוצרי.

לאדינו – אותה המילה שבה כל היהודים הספרדיים משתמשים כדי לקרוא לשפתם (נקראת גם ג'ודיאואיספניול). ובכן, לפי המילון של האקדמיה המלכותית הספרדית, הפירוש הראשון של אותה מילה הוא: ערמומי (כמובן בשימוש השלילי של המילה), בעברית יתורגם אולי לכינוי הגנאי 'תחמן'. פרופסור לבלשנות ספרדי ציין בפניי שלמרות שמקור המילה 'לאדינו' הוא ב'לאטינו' (כלומר 'לטיני'), סבירות גבוהה מאוד שמקורו של הפירוש כמילת גנאי הגיע עם היהודים. בזמן שהם דיברו לאדינו ועשו עסקים (לעתים בניצול המצב החברתי פוליטי), הספרדים קישרו את השפה עם ערמומיות. למרות זאת, ניתן לומר שהספרדי הממוצע לא יכיר את למילה ופירושה (גם לא לשפה) אך ישנם רבים אחרים אשר מכירים רק את הפירוש של ערמומי (דבר אשר בא לידי ביטוי בהבעת פנים מוזרה כאשר אני אומר שכך נקראת שפתם של יהודי ספרד).

malvado

בפוסט אחר אזכיר את כל ההקשרים הרבים בהם המילה 'יהודי' מוזכרת בפיהם של הספרדים. עד אז שיהיה לכולנו יום עסקים נעים.

2 תגובות על אתה לא מתבייש לקרוא לי יהודי לפני כולם

  1. מאת Maya Weiss-Tamir:

    הי שי,

    התופעה שאתה מתאר היא נכונה, כנראה שלא צריך לקחת הכל כל כך בכבדות, כל עוד
    אין כוונה אחרת מאחורי הדברים – גזענות לשמה.

    בישראל, כל הזמן משתמשים בין חברים בכינויים כגון: "פולניה", "רומני",
    "גרוזיני" – וזה בתוך עמנו אנו, שלא נדבר על הכינוי "ערבי".

    לדעתי, מדובר בסגנון או בתרבות דיבור – אני באופן אישי אף פעם לא אדבר כך
    בחברה, וכך אני אחנך את ילדיי….אותי זה לא מצחיק ויש מילים רבות אחרות שאפשר
    למצוא.

    לצערי אי אפשר לחנך את כולם, לא את הישראלים וגם לא את הצרפתים.

    החוכמה לדעת מתי אין מדובר סתם בחוסר חינוך….ונראה שמקומנו בעולם בתור
    "יהודים" על שלל הכינויים – לא ישתנה…

    מאיה

    לאתר האינטרנט to the website בקר בדף
    הפייסבוק visit the facebook page

  2. מאת S.I. Cohen:

    אני מסכים לחלוטין, מאיה, חינוך הינו המפתח. לרוב אנו בסה"כ חוזרים על מה ששמענו בבית הורינו.
    אני מניח שבאותה מידה שמפריעות לי כל התוספות למילה 'יהודי' באירופה גם קשה לי להקשיב לצביעות הרבה שמגיעה מישראלים שלא מפסיקים להתלונן כל אנטישמיות באירופה (צביעות שקיימת גם באירופה כמובן). כפי ששפינוזה אמר, לפני שתקלל את הגיהינום, הבט בלהבה הקטנה שלך.
    וכן, אני מסכים, יהודים ישארו "יהודים" בעיני העולם, אך זה לא אומר שאנו צריכים לספק להם סיבות ואמצעים שאיתם הם יוכלו להצדיק את דעתם בקלות יתרה…🙂.

כתיבת תגובה

