כיבוש גרנדה וגירוש היהודים

לרגל סיום העונה 'איזבל' החלטתי להוסיף מספר מילים על החלק בספר שבו מסופר על הגיבור דנאל וכיבוש גרנדה. בספר תיארתי את סוף המלחמה בין המלכים הקתוליים ואבו עבדאללה מוחמד השניים עשר (בואבדיל), אמיר גרנדה. אלו היו דבריי בספר:

"לבסוף, לאחר כשלושה חודשי לחימה שנשקה לחורף הקר והמאיים הגיעה הבשורה המשמחת – כעשר שנות לחימה הגיעו לסיומן, גרנדה נכנעה. בואבדיל שלח מכתב כניעה לגנרלים, שהעבירו אותו לידיו הנאמנות של גיבור הממלכה, המלך פרננדו הקתולי. המלך, האיש והאגדה, בעל החזון והכישרון לגרום לדברים להתרחש, בעל הכוח לשנות היסטוריה של כ-800 שנה של אחיזה מורית בחלקה הדרומית של הפנינסולה האיברית, הוא זה שבעזרת כישורים אסטרטגיים יוצאי דופן ניצח כל אויב שנקרה בדרכו. הוא שהחזיר לידי הנצרות את השייך לה והביס סופית את החלום המורי לאימפריה מוסלמית באירופה. יום שמחה לנוצרים ויום אבל למוסלמים, שעימו נגוזה גם תקוות היהודים לחיים שלווים באמונתם.

El_rey_chico_de_Granada

אבו עבדאללה ומשפחתו עזבו לפני שהעיר הועברה סופית לכוחותינו, ואתו עזבו המוני מורים וכל אוכלוסיית היהודים, כמאה ושלושים משפחות. המלכים הקתוליים ביקשו מפורשות בהסכם הכניעה – גרנדה נקייה מיהודים. היהודים מצידם כבר שמעו משכניהם סיפורים שהגיעו מהממלכה הנוצרית, ובשיקול מהיר של בעד ונגד הם שילמו את הסכום הנדרש למעבר המיצרים לכיוון דרום, למרוקו, אלג'יר, טוניסיה ולוב.

סבי סיפר לי שלאורך כל אותן מאות של שנים של תקופת הרקונקיסטה, הנוצרים הכו קשות גם את היהודים, הם ראו בהם מי שבמשך מאות שנים שוב בגדו בנצרות. כמובן שהעובדה שהיהודים חלקו עם המורים את לבושם, דיברו את שפתם והיו לשרים, סוחרים ואנשי צבא תחת שלטונם לא ממש נזקפה לטובתם. היהודים, יותר מאינספור עמים אחרים, הם בעלי יכולת הסתגלות שלא קיימת באף עם אחר, כך שבתקופת השלטון המורי בפנינסולה הם דמו עד כמה שניתן לבני דודם ושכניהם צאצאי הכובש הצפון אפריקאי. וכאשר הגיעה שוב שעתם של הנוצרים לשליטה ביד רחבה, רבים מהם לא הבדילו בין מורי ליהודי וטבחו בהם לעתים באותה העוצמה." (עמ' 189).

ובכן, הייתי רוצה כעת לנצל את המרחב המשותף הזה בבלוג כדי לספר על האירוע במובנים היסטוריים יותר מספרותיים. למעשה, הסיפור המלחמתי בספר מתאים יותר לכיבוש העיר מלגה (3 שנים מוקדם יותר ב-1489), אך משום שלא רציתי להרחיב בעמודים על המלחמה החלטתי לנסות ולהעביר את סיכום האירועים במספר מצומצם של מילים ולרכז את הלחימה עם מסירת העיר החשובה ביותר באנדלוסיה. ההיסטוריה מספרת שמפתחות העיר גרנדה הובטחו למלכים הקתולים כבר מספר שנים לפני כן שכן בואבדיל היה צריך את עזרתם כדי להתגבר על האמיר הקודם, אביו, אבו חסן עלי.

וכך, כפי שרואים בציור הלמטה, נפגשו המלכים הקתוליים עם אמיר גרנדה, אבו עבדאללה מוחמד השניים עשר ביום השני לחודש ינואר לשנת 1492. המפגש נערך מחוץ לשערי העיר מהיכן שנכנסו המלכים המנצחים רכובים על סוסים והצהירו על גרנדה כנוצרית.

conquista

אחת האנקדוטות המפורסמות מספרת שעיישה, אם האמיר המובס, ראתה את בנה על ראש ההר בדרכם מהעיר לנמל ואמרה לו בקור לב: "בכה, בכה כאישה על מה שלא יכולת להגן כמו גבר."

expulsionJudiosכשלושה חודשים לאחר סוף הכיבוש החליטו המלכים הקתוליים על צעד נוסף לחיזוק כוחם הרב בחיק העולם הנוצרי: גירוש יהודי הממלכה. חשוב לדעת שהחלטה זו הייתה אפשרית בחינה חוקית מכיוון שהיהודים לעולם לא היו כאזרחים מהשורה במדינות אירופה הנוצריות, לפחות לא אזרחים דה יורי (לפי חוק). כלומר, הם לא היו מוגנים בחוקים הממלכתיים כנגד שינוי הסטטוס שלהם לפי מצב רוחם של המלכים השליטים. כך גם בפנינסולה האיברית היכן שאזרחות ספרדית ניתנה להם לפי היותם כפופים למלך ולמיסים הגבוהים שחלו עליהם מעת לעת. זאת הסיבה שטורקמדה נחל הצלחה שכנע את המלכים להיפטר מהרוע השוכן בין גבולותיהם, להוציא את הזרע הרע האחרון אשר מנע, כביכול, מקסטיליה ואראגון להיות ממלכה נוצרית טהורה. סיבה משמעותית אחת הייתה שכל עוד יש יהודים בממלכה, אותם מומרים רבים לא יוכלו לראות את האמת הנוצרית בטהרתה. ליהודים לא היה סיכוי רב לשכנע את המלכים לחזור בהם מהאדיקטו (צו, גזירה) למעט סיכוי קלוש בדמותו של הרננדו דה טלברה, הכומר המוודא של איזבל, אשר האמין שלא ניתן לכפות דת ואמונה בכוח אלא ע"י דוגמה של טוב ועזרה. הוא היה מהמאמינים שרק עם הבנה ונכונות לקרבה, כל הטמאים ירצו על דעת עצמם להמיר את דתם לאל האמיתי, להיכנס תחת כנפי המושיע, בן האלוהים הנוצרי. כאמור, זהו חלק מעניין בהיסטוריה העולמית, בין עם בעולם הנוצרי וכמובן לעם היהודי, אך זהו סיפור בפני עצמו שאותו נשאיר לפוסט עתידי.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: