אמת, מאז ועד היום

באחת משיחותיי האחרונות עם ידידה יקרה עלה נושא האדם וחיפוש משמעותו בהווה לעומת ההיסטוריה. שיחה זו החזירה אותי לאולמות ההרצאות בארצות שונות שבהם מרצים ידועים וחכמים חזרו והשוו את האדם היום לעומת העבר הרחוק וכמה שאנו שונים במהותנו. התבטאות זו צרמה לי אך ללא ביסוס מחקרי כמובן שלא היה בידי להוכיח אחרת. היום, לאחר שנים של מחקר לראשית ההיסטוריה המודרנית והרחבת הידע הכללי בהיסטוריה בכללו, אני יכול לומר בודאות ש… איך לומר זאת בצורה יפה…  דברי הבל הבלים. לצערי אני ממשיך לשמוע בהרצאות שונות ובכללן מחקרים חברתיים על שוני מהותי כזה או אחר, על כיצד פעם הם פשוט חיו בשביל לחיות (פעם היותו לפני 500 שנה או יותר) והיום אנו, הומו ספיאנס ספיאנס ספיאנס…, בעלי חיים מורכבים, חושבים, מרגישים, מדברים על מהות, על מדע ועל אמונה (או חוסר אמונה).

ובכן, הפעם, אני יכול להרשות לעצמי לנסות ולבקש מאותם מרצים חביבים שיחזרו לספרי ההיסטוריה ויקראו בין השורות המתודיות, שיקראו את מהפוכות ליבם של כל אותם יצורים בני אנוש, זומבים מהלכים לטענתם. שיקראו על אותה חברה ארכאית, אשר דיי דומה להיום רבים היו העובדים בשביל לחמם, היכן שמדע היה מדע מדויק ונכון עד אשר הוכיחו אותו בטעותו או בדיוקו, היכן שגיל הנעורים היה מרדני והזקנה הייתה בחולי. נכון שלא חיו את מספר השנים של היום, ונכון שלא היו להם מכוניות מעופפות, אך הם, בשבילם, היו המודרניות לשמה, בדיוק כפי שאנו היום בשבילנו.

  ars gubernandi

כך יצא שהדמות הראשית בספר, דנאל, היא דמות מורכבת המחפשת אחר זהותה בין עולמות שונים של אמונות ותרבויות. כך היה ואותו דנאל הוא לא שונה ממה שעובר בתוכנו ברגעים שונים בחיינו. הרי גם בתוכו, כמו באלו שלפניו ועד באותם אנשי אקדמיה (יהירים? אולי, לא כולם) טבוע אותו חיפוש מתמיד אחר הדבר הנעלם והאילם אשר לעתים קוראים לו אמת.

ומהי האמת? אותה אמת חמקמקה אשר עם דעתנו בראשנו וידע כללי לגבי העולם מסביבנו צריכה להראות כשנות אור מאיתנו. האמת שלי, שלך, שלה, של ההם ושל כולם. חלקנו אומרים שיש אמת אחת, אחרים גם כן אומרים שיש אמת אחת, שונה מהראשונה. אנשים שונים עם אמת שונה, או לכולם יש בעצם אותה אמת רק מנקודת מבט שונה?

nietzscheניטשה אומר שאין אמת, שהכל תלוי בפרספקטיבה של כל אדם ואדם. אז בין שלו לשלה, מהי האמת שלי? אני לא מאמין נורדי ויקינגי ולכן אמת תור אינה קיימת, אני לא שינטואיסטי, ולכן אמת האלילות של כל דבר מסביבי גם כן אינה קיימת, אני לא מאמין יהודי, נוצרי ומוסלמי ולכן אמונת האל אחד גם כן שונה מחשיבתי. כל מה שרציתי זה רק שקט נפשי שירגיע וישחרר אותי מכל בעיות הקיום הלא נפסקות.

אך גם מזה אני חושב שאחווה התפכחות, גם הפעם אכאב בשקט (או לא) על חוסר האונים בתור בן אנוש בנאלי וטיפש. איך אני כבר יכול לפרוץ דרך, איך אני יכול לחדש? לפני מספר שנים חשבתי על פילוסופיה חדשה, רק שלי, שאף אחד לא חשב עליה, ' פרספקטיביזם'!! רק אני חשבתי עליה ורק אני אכתוב עליה. כך חשבתי עד שגוגל נתן לי 72.400 תוצאות על המילה הזאת באנגלית (וזה רק בשפה אחת). שוב כישלון, שוב אין חידושים והמצאות. מהי האמת שלי? את מי היא תעניין אם אעלה אותה על הכתב?

בור ללא תחתית, לא נותר לי אלא ללכת אחרי רבים להטות, ללכת עם הזרם. אותו הזרם שאומר לכולנו, תהיה טיפש, תעקוב ותשתוק, הרי יש לך פה תפקיד אחד, והוא להמשיך את הטבע שלך. אך גם בזה כשלתי! מה יהיה אם לא אממש את עצמי? אם אחיה עד יומי האחרון ללא כל חשיבות וידע, כאשר רק דבר אחד יחזיק אותי, התקווה. אותו הדבר שמחזיק את כולנו, שנותן לנו אומץ ורצון להמשיך ולקוות ליום טוב יותר.

איך אעביר את הידע הנרכש, המבצבץ, ולמה בכלל לחלוק אותו, הרי אם זה לא היה בשביל אותו גן אבולוציוני בכלל לא היה את הרצון לחלוק אותו. אם בשביל לעשות טוב אני צריך לחשוב ולהתרכז אז מה זה אומר, שלמעשה התחלתי מרע? שכולנו בעצם רשעים אנוכיים ואנו עושים טוב לאחרים כדי שבסופו של דבר יאהבו אותנו, יכבדו אותנו בתוך המערכת החברתית?

איי, איי, זה מעייף כל העסק הזה, הרי שום דבר גם כך לא יצא מזה. עוד מילה, שתיים, שלוש, מצוין, הרכבנו משפט. לפחות זהו דבר שלי, אמיתי, מחשבה, רגש, משפט. אף שלמעשה הרי גם זה לא, הרי אנו משתמשים ברצף של חוקי לשון קיימים וברגשות רבות שכבר מאות ספרים ואלפי מאמרים נכתבו עליהם, האם יש בנו חידוש? בייחוד כאשר, למעשה, הפסיכואנאליסט הלאקאניאני כבר יודע טוב ממני מה אני חושב ולמה. או אולי נשאל את ה'אחר' ההגליאני או 'הידע' הקנטיאני או נכתוב שיר אריסטוטלי וכך אדע איה אני והאמת שלי.

לא, זו לא רק הבעיה שלנו, זו הייתה גם בעיתם של אבות אבותינו. משנה לשנה אנו מוצאים יותר מילים מכובדות, יותר אישים עם שמות מעניינים אך אותה המחשבה הייתה גם לאומן הרנסנס וגם לאיש ימי הביניים הלוחמני ואף לאיש אשר הלך על המים או חצה אותם לשניים.

וכך אולי, רק אולי… אולי! ואולי, אולי האמת שלי היא שהזמן, למעשה, כן הזמן, הוא כולו שלך ושלי.

כתיבת תגובה

