כמה תעלה לי דת, בבקשה? –איסור אכילת חזיר

לכל מי שחובב תרבות, דת והתפתחותן מכיר בודאות את הקשר העבות ביניהן לבין המסחר. הדוגמאות הן רבות, מדרך המשי לדרכי המסחר באוקיינוס ההודי וארצות אסיה בימי הביניים. השפע הרב והסחר בין אירופה לבין אותן יבשות רחוקות, כמו גם הגילויים המרהיבים שנעשו בעקבות אותו רצון לרווח ולהרפתקה, היו לחלק אשר הניע את העולם להתקדם צעדי ענק לגלובליזציה. הבהלה הייתה בלתי ניתנת לעצירה, משי מסין אשר הועבר לאינדונזיה ולאפריקה, תבלינים מהודו אשר נסחרו במדגסקר, דרום מזרח אפריקה אשר גילו את חודשי המונסון כדרך מהירה לשייט מזרחה ומספר חודשים אחרי הסחף שהחזיר אותם לביתם עם סחורה חדשה מארצות רחוקות. אחד הסיפורים המוכרים מכמה מאות מאוחר יותר הוא של כריסטופר קולומבוס אשר יצא לחפש דרך מהירה יותר לאסיה בתחרות המתמדת בין ממלכת ספרד לפורטוגל בסחר הבינלאומי (החל מהמחצית הראשונה של המאה ה-15, פורטוגל הייתה לאימפריה בסחר ימי, שנים לפני ספרד או שאר ממלכות אירופה). כשקולומבוס חזר למלכתו, איזבל הקתולית, הוא היה חייב להראות לה שמסעו לא היה לשווא ולכן הוא חזר עם מעט זהב, אינדיאנים (סחר בעבדים) ומיני טיבין של העולם החדש (אע"פ שהוא לא ידע שהוא הגיע ליבשת חדשה).

למעשה, שנים ומאות שנים לפני כן, בזמן שנוצרו להן תרבויות ודתות חדשות, דרכי המסחר היו אלו אשר קבעו כיצד יעשו הדברים ואלו מהם ירשמו כמסורת ואלו כאופנה חולפת. בעקבות המסחר נעשו המצאות רבות לשיפורו בייחוד בתחום השייט והניווט הימי (מפרס החלוץ והמצפן הן דוגמאות נפוצות).

אף גן העדן, אשר בנוצרית (זו לא באמת שפה אך כאשר נוצרים ותיקים שומעים שפה זרה מתרבות אחרת, הם ישאלו (חלקם ברצינות רבה) אם האדם לפניהם לא מדבר נוצרית, כלומר שפתם, בין אם ספרדית, לפורטוגלית לצרפתית וכו') נקרא 'פאראיסו', 'פארדייס', 'פאראדי' וכו', הגיע מהמילה 'פרדס'. במאה ה-16 בתרגומים השונים היו בלשנים אשר הסבירו את אטימולוגית המילה לפי המשמעות העברית, 'פרדס', כלומר מטע של עצי פרי. בתרבות הנוצרית היה ידוע שגן העדן, או ה'פרדס' נמצא במזרח. אם מקשרים את העובדה שגן עדן הכיל מני פרות רבים והיה במזרח (כן, מזרח לפני שהוא עבר לשמיים), יכול להיות קשר ישיר לעובדה שבין אזורי הספר היו נהר הפרת ונהר החידקל במסופוטמיה היכן שגדלו וגידלו מטעים רבים. כלומר, בתוך מאות קילומטרים של מדבר היו מקומות מעטים ירוקים (על גדות שני הנהרות) והם היו לגן עדן לאותם שבטים נודדי מדברים. כמו-כן, הנצרות התחילה בארץ ישראל אשר מבחינה גיאוגרפית נמצאת מערבה לנהרות הגדולים לכן, גן העדן היה מזרחה.

ישנם עוד מקרים רבים, טבועים עמוק במסורות ובתרבויות, אשר התחילו את דרכם לפני שנים רבות ואשר משפיעים על דרכנו עד היום. ניקח לדוגמה את אחד מאיסורי האכילה המוכרים ביותר – החזיר. מיליוני אנשים ברחבי העולם לא אוכלים חזיר (מצוין לעולם החזירים שכן אחרת היו נולדים, סובלים ונשחטים בשבי עוד מיליוני חזירים), אך מעניין לחשוב למה?

המאמינים האילמים יאמרו כי כך אלוהים אמר, אלו המעט יותר מתונים יאמרו שכך כתוב בספר הקודשים, והמסורתיים יאמרו שזוהי אחת המצוות שהם עוקבים. לאחר מכן ישנה הקבוצה הלא דתית אך מכיוון שאותם אנשים נולדו בחברה מסוימת ובה הם בוטחים וחשוב יותר, בה הם מרגישים בטוחים, הם יקבעו לעצמם שחזיר זה מגעיל, כחיה וכבשר (וזאת כמובן, ללא שהם ניסו לעולם). אח"כ, ישנם הפתוחים יותר אשר ניסו חזיר אך כדי לכבד את הסביבה בה הם גרים ואת עברם ותרבותם החליטו (דגש על החלטה ומודעות) להימנע מאותו בשר עסיסי (לא שיש חוסר בבשר וסוגי בשרים בעולם). רבות הן הסיבות אך העובדה נשארת ששתי דתות חשובות ובעלות שנים ארוכות החליטו להוציא אותו מהתפריט שלהן.

וכך עולה השאלה כיצד הגענו למצב כזה שתורתם של עמים שלמים אומרת בפירוש לא לאכול משהו. מכיוון שלעולם לא הספיק לי התירוץ של "כי כך אלוהים אמר", ניסיתי לנבור מעט בנושא. ומה ניתן ללמוד מהפרשנויות השונות?

פרשנות אחת אומרת שבשר החזיר דומה מדי לבשר אדם. כן, לא רק מבחינת הצבע, אלא גם הטעם (או כך היא טענתם, אני עדיין לא ניסיתי בשר אדם). היום מחזקים את הטענה מספר מאמרים לא אקדמיים עם עובדות כגון קרבתו של החזיר לאדם בקוד הגנטי שלו, עם העובדה שלניתוחי עור לדוגמה לוקחים מחזיר וכו'. ולכן כדי לא להתבלבל או לחשוב בטעות שאנו אוכלים אדם אז אנשי הדורות הקודמים החליטו לאסור על אכילת בשר זה ובכך לפתור את הבעייתיות. כן, גם לי רעיון זה נראה מצריך דמיון מיוחד.

pork stuffed with manchego and membrillo_A0

תיאוריה אחרת, הקשורה באמונה אומרת שאותן דתות לא אוכלות חזיר מכיוון שזוהי חיה אשר אוכלת מני דברים לא אכילים (זבל, פגרים ועוד מני דברים מוזרים) או שהמחשבה על אכילת חיה שעיכלה אותם היא קשה מנשוא. גם תיאוריה זו נראית כתירוץ מופרך מדי, או יותר ממופרך, נכון יותר לומר דמיוני שכן המאכל האהוב על החזיר הוא בלוטי אלון ושורשים של צמחים (כמו גם פרות וירקות).

רבות השיחות על תרבויות ומנהגים בעמים השונים אשר ישירות מגיעות להערה על מני האיסורים ביהדות על האוכל. עולם שלם מביט בפליאה על הקשיחות היהודית לגבי הכשרות. ומה עם היהודים? ובכן, פגשתי מספר לא קטן אשר מבחינתם זוהי עוד סיבה למה העולם שונא אותם או אולי הרגשה של ייחודיות. כמובן שישנה הרבה פסיכולוגיה חברתית כהסברים טובים יותר וכל אדם עם סיבתו הפסיכולוגית חווה את זה בצורה שונה אך מה שתמיד מפתיע אותי מחדש אלו המוני היהודים אשר מסבירים את הכשרות בבריאות. ישנם אפילו תזונאים דתיים אשר מפרסמים מאמרים ארוכים על הנכונות באיסורים הרבים האלו מבחינה היגיינית ורפואית. עכשיו, כל אדם בעל ראיה ביקורתית יבין שבכל דבר קיים, אכיל או לא, ישנם מספר נתונים אשר בכמות גדולה יהיו מסוכנים לגוף (מספר אחד ברשימת הסיבות להתקפי לב בארה"ב הוא דווקא בשר בקר), לכן בודאי שניתן להצביע על אנזים מסוים ולומר "אה, הנה, הוא אינו בריא למאכל", ישנם מספר רב כאלו בבקר, בחלב ואף בפירות וירקות.

ובכל זאת, אפילו אם לא נביט לכיוון המעבדתי אלא נישאר על פני השטח, עדיין כל אחד יכול לשאול את עצמו, אם כל אותם איסורים באמת בריאים יותר, למה תוחלת החיים של היהודי קטנה בהרבה מזו של האירופאי הנוצרי? האם באמת 14 מיליון יהודים הם אלו שאוכלים נכון בין כל אותם האיסורים ושאר ה-7 ביליון טועים?

אחת הסיבות היחידות אשר בעל ביסוס היסטורי, מדעי-חברתי והחשוב ביותר הגיוני, היא סיבה אשר לצערי לעולם לא שמעתי מיהודי (ולא משנה באיזו דרגת יהדות הוא ימצא). מדובר בעובדה שהיות ועם ישראל היה בעברו הרחוק עם נווד והחזיר הוא חיה שאינה מסוגלת לנדוד ובייחוד לא באיזורים מדבריים (שלא כמו בקר), לא היה ברשותם חזירים. האיסור, אם כך, היה מעין חוק לא כתוב שעבר מאב לבנו שלא משתלם לגדל חזיר. הסיבה על איסור אכילתו היא כבר מטעמי בריאות שכן, אם אתה אוכל חזיר באמצע המדבר סביר להניח שאותו בשר כבר מקולקל. חזיר לא יכול לנדוד ובייחוד לא באיזורים מדבריים מכיוון שהוא אינו מזיע, שכבת שומנו היא כה עבה שאין הוא יכול לשרוד במאמץ של הליכה ממושכת או שהייה בחום (זו הסיבה שהם משתכשכים בבוץ כל היום, הבוץ יוצר שכבה מגן מהשמש). היות וגם מקררים לא היו, בשר אשר לא היה ניתן לאכילה מיידית לא נלקח. למעשה, מאותה סיבה ישנו איסור על אכילת חזיר גם על מוסלמים (הרי גם הם היו שבטים נודדים באותם שנים). לגבי אלו האחרונים, כפי שכתוב בקוראן (סורה 16, 115-118) הם גם הבינו ששאר האיסורים היהודיים (מאכלי ים טעימים, ערבוב בשר וחלב ועוד) אינם תקפים ומיותרים לחלוטין. הנוצרים, מאידך, בתחילה השאירו את האיסור על אכילת חזיר, לפחות עד אשר הנצרות התפתחה צפונה והגיעה לעמי אירופה יושבי הקבע, היכן שלא הייתה קיימת בעית נדידת החזירים. כדי להתאים עצמה למגוון המאמינים החדשים, הנצרות ביטלה את כל חוקי הכשרות ואיסורי האכילה (למעט בחגים מסוימים מטעמי מסורת ודת, לדוגמת ימי התענית).

בסטרפאדו דנאל מתאר מצבים שהיו נפוצים בזמן רדיפות היהודים השונות, והוא אכילת חזיר בפומבי לשם הוכחת נאמנות המומרים והאנוסים. או להיפך, יהודים בגלוי או בסתר אשר לא הסכימו לאכול חזיר אף בהקרבת חייהם (הירואי אך לא היה נפוץ כמו המקרה ההפוך). סירוב אכילת חזיר מופיע במספר רב של האשמות על יהדות בסתר של מומרים מהמאה ה-15 ואילך בספרד. בד"כ מדובר במומר אשר נצפה בבר המקומי מסרב לחזיר בטענה של כאבי בטן, אכילה בביתו וכו'. בחלק מהמקרים ידוע על חלוקת חזיר לאסירי האינקוויזיציה וצפייה בסתר במעשם (אם הם היו נותנים אותו לשכנם לתא או לחולדות במקום לאכול אותו). אי אכילת חזיר הפך לסימן ההיכר של היהודי והמוסלמי, אף שכשר ( או כושר במבטא אמריקאי) הוא ללא ספק ידוע לשמצה ומוכר הרבה יותר מהחלאל המוסלמי. דבר אחד בטוח, אם רצינו להיות מיוחדים בין העמים ולהפרידנו מכל גוי, לפחות באוכל נרשמה הצלחה רבה.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: