אלונסו קרילו ומלחמתו בגזענות האינקויזיטורית

כמו לכל פרק בהיסטורית האדם המודרני, גם בתקופת האינקויזיציה לא כולם פעלו וזממו לרוע ולהשמדת המונים. היו רבים אשר ניצלו במה זו להטיף לטוב, לשיתוף ולהבנה. בפרק VII (עמ' 132-134) בספר הרחבתי מעט על אדם כזה אשר דיבר בשם וועדה של ההגמוניות של טולדו. אדם נוצרי הדוק אשר יצא בפומבי בקריאות כנגד ההפרדה, כנגד הגזענות. הוא ואנשים אשר חשבו כמותו לא היו רבים וודאי שלא יצאו בקריאות בפומבי ולכן שמחתי להיתקל במכתב הבא, נדיר לתקופה (המכתב תורגם מאחד הכרכים בסדרה של תכנים לא ערוכים מההיסטוריה הספרדית). תמיד, כאשר נראה שאנו ככבשים מהלכים אחרי הרועה בעצימת עיניים, ללא שאלות ובטח שלא ביקורת, יהיה אותו האמיץ אשר יזעק כנגד העריצות ובעד הצדק, השלום והאחווה.

וכך היה שמעט לאחר ההודעה על תחילת האינקוויזיציה באופן רשמי, על הפיכתה לגוף ממלכתי דה יורי, כלומר, באופן חוקי, נראו כמה ניצוצות של תקווה אשר ניסו להילחם באיום ההולך וגובר. יום אחד הפנה את תשומת לבי חבר מהקומונה למכתב פומבי שהופץ ב-12 במאי 1481 בעיר אלכאלה דה אנארס. המכתב הכיל את מסקנות הוועדה האקלסיאסטית של ההגמוניות של טולדו. המסקנות שוחררו לציבור תחת השגחתו ופעילותו של סניור אלונסו קרילו. בין המסקנות הרבות היו אלה המתייחסות בפירוש לדו-קיום בין נוצרים ותיקים לחדשים, עם הערה מסקרנת על היחס באחוות ובגילדות השונות שהבדילו עצמן תחת סעיפי קבלה רבים.

במכתב נאמר:

« De confratrnitatibus. Título quod non fit distinctio Personarum »

("על אחוות ומסדרים, כתוב על זכות ההבחנה בקבלתם של מועמדים").

"לפי האפוסטול, אך לא הוא לבדו, אנו חייבים להתרחק מכל רע, ומכל חשיבה על רוע. כפי הכתוב, מושיענו, כדי לתת לנו את הדוקטרינה, שילם מס כבד כדי למנוע דיבה ושערורייה. כך חיפש הקדוש פאולוס את הדרך הנכונה בעבודה קשה, כדי לא לבייש ולהשמיץ את אלו שלהם הוא הטיף, ואדוננו הוריש לנו כמו בניו האמיתיים את השלום ודרשנו להפיצו ברבים, בייחוד לאלו שמתנגדים ודוחים את היותם יורשי ישוע. עמנו נשארת התקווה לשלום, וכך גובר הצורך בקתולים ונוצרים שומרי אמונים שבהם טבועה הכנסייה ועליהם בנויה אמונתה ומהם עשוי גופו המסתורי הקדוש.

אלו המייחלים להפריד ולהיפרד מהכנסייה גורמים לביזיון ורמייה, ומחלקים וקורעים את הטוניקה חסרת התפרים שלבש משיחנו, שהוא, כרועה צאן נתן לנו בטובו את המצוות לאהבת אח את רעהו ולעמוד מאוחדים וצייתנים לפני האם הקדושה, הכנסייה ושליחיה. הצורך המיידי להתקרבות האדם לבן האלוהים הרי הוא ההטבלה, כך תחת חוק אחד אנו מתנהלים כגוף אחד. כעת, בין אם אנו יהודים, יוונים או גויים, בהטבלה אנו נוצרים מחדש, אנו נעשים אנשים חדשים מכאן ואילך. אשמים מאוד אותם האנשים ששוכחים את ניקיון החוק האוונכליסטי (evangelista), אלו שיוצרים שושלות חדשות בשמות כמו נוצרים ותיקים ואחרים נוצרים חדשים, או מומרים, ובכך יוצרים קרע בין המאמינים בידיעה שכולנו, בזמן מילתו של ישוע שהיה למתווך בין אלוהים והאדם, כולנו הומרנו מטעות ומאמת ומזעם ומהכרח, ומה שלא שויך לנו, שלא קיבלנו מהטבע, כך היינו כולנו כשווים.

הגרוע מכל הוא כאן, בעיר טולדו, כפי שבשאר הערים, הכפרים והמקומות תחת ההגמוניה של הבישוף, רבות מאוד הגילדות והאחוות. וכך, תחת צביעות של אדיקות דתית חלקן לא מקבלות מומרים ובאחרות לא מקבלים נוצרים ותיקים, לומר את הדברים במילותיהם: עלינו להיות קפדניים לפי חוק, מעמד, הסכמים ותרבות, חוקיות וענישה, ועם חתימות וחיבורים אחרים, וכשחלק מהגילדות האלו שואלות את המועמד מאיזו מדינה הוא, ועוד שאלות על איכויות אשר מביאות עימן שערורייה גדולה אצל הנוצרי הנאמן.

אנו מבקשים, בכל לשון של בקשה, ומייחלים שלום ושלווה ואחווה במאמיננו ולקבל לתוך כנסייתם מכל האחוות, המעמדים והתרבויות בין אם מנדר או מענישה. אנו מכריזים ומצהירים שלא יהיה שום ערך שונה מזה הנאמר כפי שנעשו כנגד הזכות ונגד הנדיבות. וכשיהיה צורך, נקל את הנדר ונגנה ונרשיע את אותן הגילדות והאחוות והמקומות אשר מקיימות או יקיימו מכאן ואילך את ההבדלה וההבדלים הללו.

ונצווה תחת ענישה את השיתוף תחת החוק שבשבילו חוקתנו על אלו שמנסים להתנגד אליו. כל אדם מכנסייתנו הקדושה וההגמוניה, כמו-גם כמרים ועוזרים מכל עם ומכל תואר כבוד, אשר יקיימו את מצוותינו ולא יכילו שום הבדלה וסיווג לפי מעמד ושושלת יוחסין ציבורית ופרטית, ואם עליהם ישנה הוכחה וצו תוך חודש אחד הם יועזבו מספריהם ותפקידם. ואם ייוודע על אחווה מסוימת או גילדה בעיר אחרת, ולא משנה היכן, אשר עדיין מקיימים סינון והבדלה לא ייכנס אליה אף אדם ואלו הנמצאים יוצאו ממנה לעולם לשוב מפאת ההפליה והקרע הנגרמים בה, תחת ענישה ראויה".

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: