אברהם זכות, ניצחון הידע והרוח במאה ה-15 בספרד

אברהם זכות הוא אחת הדמויות בספר אשר מהוות אדם מוערץ בעל יכולת נפלאה להשרות חוכמה ולשמש כדוגמה לסובבים אותו. רבי אברהם בן שמואל זכות נולד בשנת 1452 ונחשב לאחד מאנשי ההשכלה אשר תרמו רבות למעבר בין ימי הביניים לתקופת הרנסנס. הוא נולד וגדל בספרד ומעט לפני גירוש היהודים ההמוני בשנת 1492, הוא עבר לפורטוגל היכן שהוא יכל להמשיך מספר שנים לחיות בשלווה עם יהדותו.

זכות נולד בסלמנקה, היכן שהוא גם למד את לימודיו האקדמיים באסטרונומיה. אוניברסיטת סלמנקה נחשבת לאחת האוניברסיטאות הראשונות בעולם ובמשך מספר לא מבוטל של שנים (עד תחילת המאה ה-20 ויש האומרים עד ימינו), היא גם הייתה מוכרת באחת המוצלחות ביותר.

 ALMANACHABRAAOZACUTO

ברומן, זכות היה חברו הטוב של הגיבור במשך שהותם המשותפת באוניברסיטה בסלמנקה. באחת הסצנות תיארתי מפגש לילי בין שניהם ובו דנאל מגיע לראשונה לחדרו של האסטרונום לעתיד. תחילה דנאל התפלא מעזות הרוח של אותו יהודי בריש גלי אך היה זה החדר אשר הקסים אותו. דנאל מחצית מפתן הדלת, דנאל הרגיש עצמו כדמות המרחפת בין חלומות לידע, בין תהיות לתשובות.

עמ' 80: " אברהם אהב במיוחד את הכוכבים, הוא נהג לצפות בהם במשך שעות, ולכן לא היה קשה כל-כך לתפוס אותו לשיחה במקום שקט ורגוע. חדרו היה המקום האידיאלי, בשבילו לצפות בכוכבים ובשבילי לנהל אתו שיחות ליליות ארוכות על דברים אשר הטרידו את מוחי. שנינו שקועים ברומו של עולם, דרך התבוננות לכוכבים ודרך התבוננות באנשים, שנינו מצאנו את העמק השווה ואת העניין ההדדי.

אני זוכר את היום הראשון שבו נכנסתי לחדרו, היה זה כחודש וחצי לאחר הגעתי לאוניברסיטה. חדרו היה בקומה העליונה באכסניית הסטודנטים, חדר חדש עם מרפסת, דבר שהראה על מעמדו הכלכלי כבר באותן השנים. אך למרבה הפלא מה שהיה מיוחד עבורי לא היה המרפסת ולא הגודל המרשים של החלל המרכזי, וגם לא כמות הספרים המפוזרים על שולחנו וליד מיטתו. הדבר המופלא שהיה בחדרו, מה שהשאיר את פי פעור במעין השתאות מדאיגה או מודאגת, הוא שכל חדרו היה תלוי באוויר. […]

מחזה מרשים ביותר, חשבתי לעצמי. הוא מטורף, חזרתי וציינתי בלבי, מה גורם לאדם לקרוא תיגר על הטבע שמחזיק את הכול צמוד לקרקע? איזה קונספט מוזר, ליצור אווירה שמימית, לשאול למה הכול מובן מאליו כאשר הוא צמוד לקרקע? למה אנו מקבלים כה בפשטות את מעוף הציפור או את ריקוד העלה ברוח ואת העובדה שאנו הולכים על הקרקע ולא באוויר?

אברהם השלים אותי, הוא זה ששאל 'למה?' על הדברים שאני קיבלתי כמובנים מאליהם.

אברהם ראה את הבעת הפנים השנויה במחלוקת שעל פניי. "מממ… כן, לא הרבה אנשים נכנסים לחדרי ואני שוכח שהוא לא חדר אוניברסיטה קונבנציונלי," ציין כבדרך אגב."

Abraham Zacuto

Abraham Zacuto

עמ' 84: " אברהם נהג לצפות בכוכבים במעין משקפת ארוכה, ולחשב דברים בעזרת מכשירים שלא התחלתי להבין את שימושם. מפעם לפעם הוא ניסה להסביר לי את מעשיו, אך הסברים אלו הזכירו לי יותר את השאלות של סבי, כאילו הם פשוט נועדו לספק איזו מחשבה בקול רם אשר עם השמעתה אולי תחלחל פנימה התשובה. לעתים קרובות מצאתי שזוהי דרך מאוד יעילה להגיע לפתרונות, מעין מתן חיים לדילמה. […]

אהבתי להקשיב לאברהם, סיפוריו והסבריו תמיד התקבלו בקשב רב מצדי ולפחות בניסיון להבנה. אני בהחלט יכול להבין כיצד חייו וחוכמתו הביאו אותו עד משרה של יועץ ראשי למלך פורטוגל, יוהן השני, וכמה שנים מאוחר יותר, בשנת 1495, למלך מנואל הראשון.

סיפור המשך חייו של אברהם היה מאלו של האמיצים שתמיד רוצים לחקות ולקוות שגורלנו יהיה כגורלם. כמה שנים אחרי לימודינו המשותפים בסלמנקה הוא ברח לפורטוגל. לפי מה שמספרים בקהילה, הוא חזה את השתלשלות האירועים בספרד כפי שהוא חזה וראה כוכבים. הייתה לו יכולת מדהימה של התבוננות והערכה נכונה של המצב העגום, שאותותיו הסתמנו למי שבחר לפקוח את עיניו. לכן, מעט לפני גירוש ספרד הוא עזב עם משפחתו לפורטוגל, היכן שחמש שנים לאחר ההגירה המאולצת הוא שוב נאלץ לברוח עקב המרות בכוח שנערכו לפי פקודת המלך, לאחר לחצים רבים ממשפחת המלוכה הקתולית. אך אברהם לא ויתר ולא המיר את דתו נגד רצונו, אלא בחר שוב לברוח ביחד עם בנו יוסף. לאחר מספר שנים בטוניסיה הוא הגיע לבסוף לארץ חלומותיו, לקדושת אבותיו, היכן שהוא חי עד יום מותו בגיל שישים, מוקף במשפחתו האוהבת.

אברהם הספיק להשאיר את שמו בספרי ההיסטוריה הפורטוגלים והספרדיים כיועץ הראשי למלך בדבר מציאת נתיב נוסף להודו. ככל הנראה, מגלה הארצות הנודע ואסקו דה גמה חייב לו רבות, שכן בלעדיו הוא לא היה מגיע למקומות האקזוטיים שנראו לראשונה על-ידיו. אברהם היה זה שהחליף את האצטרולוב, מכשיר מודד מרחקים, שהיה עשוי עד אותו הזמן מעץ. הוא יצר אחד מדויק יותר ממתכת, ואותה המצאה שינתה את פני השיט הימי והידע הגיאוטופי העולמי."

zacutoעבודתו של זכות זכתה לשבחים רבים עוד בימי חייו, הין היתר בגלל "החיבור הגדול" ספר חשוב המתאר את מערכת השמש ועוד מספר רב של היבטים אסטרונומים שונים.

עמ' 261 (דבר המחבר) :"סיפור חייו של אברהם זכות הוא, עד כמה שידוע לפי ספרי ההיסטוריה ולפי כתביו, אכן התרחש כמתואר בעלילה. הוא נחשב לאחת הדמויות החשובות ביותר במאה ה-15. כיום רבים החוקרים, מפנים ומחוץ למעגל היהודי, שמכירים ושמשבחים את שמו. יחד עם זאת, לא כל חוקרי התקופה שאינם יהודים מכירים ומזכירים את הקנאות והדבקות הדתית שלו, כשלמרות כל הרדיפות והגירושים (מספרד לפורטוגל, מפורטוגל לטוניסיה וככל הנראה מטוניסיה לישראל) הוא לא ויתר על זהותו היהודית עד יומו האחרון. סיפורו האישי משמש השראה לניצחון הנפש על אף כל הניסיונות לדכא ולחסל את הגאווה בלהיות חופשי לבחור את אמונתך."

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: