אזרחות לצאצאי היהודים בפורטוגל

לפי מספר כתבות (לדוגמה) שפורסמו לאחרונה, נראה שפורטוגל מצטרפת לשכנתה הספרדית ונרתמת למשימת החזרת היהודים המגורשים לחיקה.

בתאריך ה-12.04 הפרלמנט הפורטוגלי אישר בקול אחד את החוק המזכה אזרחות לכל צאצאי היהודים המזוהים כחלק מיהדות ספרד אשר נרדפו וגורשו בסוף המאה ה-15.

היום, כ-517 שנה אחרי אותו אירוע מצער, פורטוגל החליטה לאשר את האזרחות לכל מי שמצליח להוכיח את השתייכותו לאותה קהילה משגשגת. ההוכחה תהיה ע"י שם משפחה, שפה מדוברת במשפחת המבקש (פורטוגלית, לאדינו) וצאצאות ישירה או חלקית. החוק מתיחס לאותן קהילות יהודיות פורטוגליות אשר, כשכניהם הספרדים, עזבו למדינות כמו צפון אפריקה, אירופה (בעיקר טורקיה, ומדינות מרכז אירופה) ודרום אמריקה (במיוחד ברזיל שכן באותו הזמן, היא הייתה תחת הכתר הפורטוגלי).

מגישי הבקשה היו שתי מפלגות מרכזיות (המפלגה הסוציאלית הגדולה ומפלגת המרכז הדמוקרטי סוציאלי) אשר כרגע מתפקדות כאופוזיציה. הבקשה היא לאחא את ניתוק הקשר הארוך ולהחזיר את אותם יהודים אשר יהיו מעוניינים להתישב חזרה בארץ אבותיהם בפנינסולה האיברית.

6836218-fluttering-flag-of-portugal-on-the-wind

למעשה, כבר ב-1989, נשיא פורטוגל דאז, מריו סולארס, ביקש את סליחתן של אותן קהילות בשמו של המלך דון מנואל, אותו המונרך אשר החליט על הגירוש המסיבי בדצמבר 1496 (אלו אשר רוצים לרענן את זיכרונם לגבי אותו אירוע יכולים לקרוא את הפוסט על גירוש יהדות פורטוגל).

חוזה אולמן קארפ (Jose Oulman Carp), נשיא הקהילה היהודית בפורטוגל, אמר שזו הזדמנותם של הצאצאים הרבים אשר הם נצר לאותה קהילת עשירה של היהודים הספרדים ממקור פורטוגלי לקשור את עצמם חזרה עם עברם. אולמן קארפ תרם רבות להחלטה סופית זו שכן מזה מספר שנים שהוא עמל ושקד על ההצעות השונות והביא את פורטוגל להצהרה זו. הקהילה היהודית בפורטוגל היא קטנה בהרבה מהספרדית עם מספר זעום של כ1,000 – 1,500 יהודים. ראש הקהילה טען בראיון לאחר ההצבעה שפורטוגל מכפרת על עוונות עברה וכיום המדינה נקייה מאנטישמיות.

OUR LADY OF FATIMA

אף יותר משכנתה, פורטוגל ידועה כמדינה מסורתית קתולית. בתמונה, מאמין על ברכיו

כיום, כמו שכנתה לחצי האי, הפורטוגלים יתחילו בתהליך ביורוקרטי בין נציגי הקהילה היהודית לבין הממשלה כדי לברר את הפרטים המדויקים ואת המסמכים הרצויים כדי לאשר את האזרחות.

כמו-כן, ישנו עוד דבר משותף בשתי מדינות חצי האי האיברי, רבים מתייחסים אליו כגורם הראשי לשינוי בעמדת שתי המדינות, והוא המשבר הכלכלי העמוק. גם פורטוגל סובלת ממשבר רחב אופקים וחובות רציניים. הבעיה כאמור היא לא מיעוט המהגרים (גם לפורטוגל כמו לספרד נוהרים מדי יום אלפי אפריקאים), אלא הגירה אשר בידה לתרום לכלכלה, להשקעות ולשיקום המדינה.

portugal_map

(אם אהבת את המידע בפוסט זה, את/ה יכול/ה לעשות לי טובה גדולה ולחלוק אותו עם חבריך, כמובן דרך הרשת החברתית)

מצאת את הכתבה מעניינת, ודאי תתעניין בכתבות הבאות:

+המדריך למבקש האזרחות הספרדית
+אזרחות ספרדית – התנאים, עו"ד מאיה וייס-טמיר
+ אושר חוק מקדים לקבלת אזרחות ספרדית ליהודים ממוצא ספרדי
+ לא עוד ספרדי ללא ספרד, עדכון בנושא קבלת האזרחות הספרדית לקהילות היהודיות
+ הודעה חשובה: כל הספרדים נא להתיצב חזרה בספרד לקבלת אזרחות
+ הוצאת אזרחות ספרדית, ניסיון ראשון
+ הוצאת אזרחות ספרדית, ניסיון שני

14 תגובות על אזרחות לצאצאי היהודים בפורטוגל

  1. מאת עדן:

    כיצד ניתן להבחין בין מגורשי ספרד למגורשי פורטוגל עם שניהם דוברי לדינו ועם שמות משפחה ספרדיים?
    בעצם, אז כל יהודי ספרדי יכול להגיש בקשה לאזרחות ספרדית או פורטוגזית.
    השאלה הנשאלת כמובן היא, אם כבר ניתן לעשות את זה?

    • מאת S.I. Cohen:

      באופן כללי ניתן להבחין בהבדל בשמות המשפחה אך זה גם נכון שהיו הרבה משפחות אשר עברו בין ספרד ופורטוגל וחזרה (המפורסמות שבהן משפחת אברבנאל וזכות). אני חושב שההבחנה היחידה תעשה במשרדי הממשלה.
      ככל הנראה, החוק עבר אך כפי שקורה בספרד עדיין לא ניתן להתחיל את התהליך עד שלא יסיימו את ההליכים הבירוקרטיים.

  2. לאימנו יש אזרחות פורטוגזית ולנו יש רק תעודות זהות פורטוגזיות שהוצאנו בעזרת השגרירות הפורטוגזית בתל-אביב. מחר אנחנו טסים לפורטוגל והחחנו רוצות לדעת איפה ואיך ניתן להוציא דרכון במקום תעודת הזהות שיש בידינו.
    אודה לכם אם תוכלו לתת עצה
    ענת זגורי-ביטון

    • מאת S.I. Cohen:

      הי ענת,
      הידע שלי בעניין פורטוגל הוא מוגבל מאוד (למעט שני ביקורים וצלילה בחלק הדרומי). יחד עם זאת, אני מאמין שבכל משרד המקביל למשרד הפנים הם יוכלו לעזור לך או לפחות לכוון אותך.
      טיול נעים

  3. מאת recca101@gmail.com:

    שלום,
    קראתי היום על החוק שאושר בפורטוגל ולפיו צאצאים של אנוסי ספרד זכאים לקבלת אזרחות פורטוגלית. שם המשפחה שלי הוא לא בעל ייחוס לאנוסי ספרד בגלל שהשורשים שלי המשתייכים לאנוסי ספרד מגיעים מאמא שלי ולכן אני לא נושא את שם משפחתה.
    איך אני מזיז את העניינים ומנסה להשיג דרכון פורטוגלי?

    • מאת S.I. Cohen:

      שלום רב,
      לצערי אני לא מכיר את פרטי החוק הפורטוגלי. אני מאמין שהוא דומה למה שבקרוב יהיה בספרד כלומר, הוכחה להשתייכות קהילה יהודית ספרדית כלשהי בעולם (ע"י תעודות לידה, מכתבים בין חברי הקהילה וכו'), כמו כן אולי ישנה רשימה של שמות משפחה מהעולם הפורטוגלי.
      בדומה לספרדי, אני מאמין שכל מקרה ייבדק לגופו לכן מומלץ להכין את כל המסמכים המקשרים אותך ליהדות ספרד ולנסות.
      בהצלחה

  4. מאת p.drz:

    שאלה: אם יש לי דרכון ואזרחות ברזילאית – יש לי אפשרות להוציא דרכון פורטוגלי??

  5. אבי אברהם[אלברטו] אליהו ממקדוניה יוון[אליהו שם נפוץ] אימי מתראקיה טורקיה מדברים ורבים בלאדינו מבינים טוב אחד את השני כשמתחשק להם גם אני מבין ומשתגע מבין גם קסטליאנו של הנוצרים ועוד שפות מעוניין לחוות את ספרד לתקופת מה כולל עבודה ודיור וזכויות איך לעשות זאת בקלות? מעוניין בהכוונה תודה מונצאס גראסיאס

    • מאת S.I. Cohen:

      שלום רב אברהם,
      אתה יכול להשיג חוזה עבודה בספרד ולהירשם כתושב קבע, לאחר כשנתיים תהיה זכאי להגיש בקשת אזרחות. לגבי דיור, אני לא מכיר זכויות מיוחדות ליהודים צאצאי ספרד.
      בהצלחה

  6. מאת וייס אתי:

    שלום, הורי ז"ל היו ילידי טורקיה ודיברו את שפת הלאדינו. שפה זו גם שגורה בפי. לא מצאתי את שם משפחת אבי ולא את שם משפחת אמי בארכיון "סטרפאדו" של פורטוגל וגם לא ברשימת השמות שהתפרסמה מטעם ממשלת ספרד – היכן עוד ניתן לחפש ועם מי אפשר להתייעץ?

    • מאת S.I. Cohen:

      שלום אתי,
      אין צורך להיתפס לעניין השמות. הרשימה היא לא מטעם הממשלה ואף לא משנה יותר מדי. החשיבות היא על מקור בקהילה יהודית ספרדית ועל מסמכים המעידים על כך.
      בהצלחה

  7. מאת דן פורטוגלי:

    שלום,
    שמי הוא דן פורטוגלי, בעבר שם משפחתנו היה פורטוגז, סבי שינה את השם לפורטוגלי לאחר שהגיע זן התפוז שנשתל בפרדס שלנו ברחובות, אין לי כל מסמכים התומכים על מוצא משפחתי פרט לסיפורי סבתי ז"ל על מוצאינו הפורטוגלי ושאבות משפחתנו אולצו לעזוב את פורטוגל…האם רק שמי היא העדות המזכה?

  8. מאת רוני סלינס:

    שלום שם משפחתי הוא סלינס ושם משפחת אימי בכר כל אלו מעידים על כך שאני נצר למשפחה מגרוש ספרד ופורטוגל אני מעונין להוציא דרכון אירופאי
    ולפי הבנתי קל יותר להוציא דרכון באמצעות פורטוגל למרות שאני דובר השפה
    הספרדית על בוריה וכן דובר הלאדינו מהבית איני יודע כיצד אני יכול להוכיח את
    הזיקה שלי והדורות הקודמים לספרד למרות שגדלתי בבית דובר לאדינו וכן
    תרבות ספרד על כל מרכיביה בית מסורתי ספרדי וכן הורי וסבי עלו מתורכיה
    לארץ ושוב אנו מדברים על המסלול הרגיל של מגורשי ספרד מה לעשות וכיצד
    תודה מראש

כתיבת תגובה

