מיהו היהודי בספר? בעיני ספרדי ממוצע

חבר יקר שאל אותי לאחר קריאת סטרפאדו שאלה מעניינת וחשובה לכל מי שמתעניין בספרד, בספרדים החיים בה והיחס לארצנו הקטנה והשנויה במחלוקת. השאלה היא "מה יחס הספרדים לתקופה ולמאורעות והארועים שנעשו על ידי הנוצרים? ומה יחסם לתוכן הספר אם הם יודעים עליו ועל תכנו?"

זו אכן שאלה מורכבת מאוד ולכן החלטתי להעלות את תשובתי כפוסט בבלוג הספר ובכך לשתף את כל המעונין.

ובכן, למי מכם אשר קרא את סטרפאדו יודע שמזה מאות שנים הנוצרים רואים את היהודים כאשמים לרוע אשר פוקד אותם לעתים. מהאשמה הגדולה של הרג משיחם ישוע עד אשמה של בצורות ומגיפות ואף ישנם היום אשר מאשימים את היהודים במשבר הכלכלי (למזלנו, לא מדובר ברוב אך מספר האנשים והתגובות אשר קוראים בעיתונים משאיר אותי פעור פה כל פעם מחדש).

בספר אני מתאר בקצרה את התגלמות היהודים ע"י הנוצרי הממוצע כרמאים, קמצנים ותאבי בצע. זו עקב העובדה שבמשך שנים רבות רק ליהודים היה מותר להיות מלווים בריבית (זה לא אומר כמובן שנוצרים ומוסלמים לא עסקו באותו מקצוע מפוקפק אלא רק שהם עשו זאת בדרכים עקלקלות). לכן, החל מהמאה ה-13, יהודי, כסף ורמאות נחשבו למילים נרדפות. שוב, הופתעתי לגלות לפני מספר שנים שדעה קדומה זו עדיין חיה ונושמת במלוא כוחה. אנשים רבים משתמשים במילה יהודי בתור מילת גנאי לאדם תאב בצע, קמצן ורמאי (מילת גנאי זו היא לא רק בספרד, אלא גם בצרפת ובמדינות רבות אחרות היא קיימת באותה המידה).

USURA JUDIA

אך לא כולם בעלי דעות חלוקות לגבי מיהו היהודי. ישנם נוצרים אוהבי היהדות ובייחוד נוצרים הדוקים וקונסרבטיביים. רק בעיה קטנה מתעוררת כאשר אתה מקשיב לדבריהם, והיא שהרעיון שלהם לגבי מיהו יהודי  בנוי על פי הנצרות, כך חלקם בטוחים שהאל היהודי הוא אותו האל הנוצרי ושהיהודים הם בעצם נוצרים אשר איבדו את דרכם לפני 2000 שנה.

ובכן, מה הספרדים אומרים לגבי מאורעות התקופה? בגדול, ישנם אלו אשר כלל לא מודעים לחומרת המצב, כלומר, הם יודעים מה הייתה האינקוויזיציה, הם יודעים שהועלו כמה מכשפות ויהודים למוקד אך הם כלל לא מודעים לרדיפות, לעוינות, לגזענות ולאלימות החוזרת ונשנה כנגד אותו עם עברי. הם נוטים לחשוב שאילו הם אכן היו אלו שרימו את הממלכה, ובכן, זו הייתה אשמתם. במחקרי, אני נתקל לעתים קרובות בדעות של חוקרים בני ימינו אשר עדיין מתיחסים ליהודי כסוג של טפיל. הם לעולם לא יאמרו שפעולות האינקוויזיציה היו מוצדקות אך ניתן יהיה לשמוע בטון קולם מעין אמביוולנטיות מסוימת. אחרים, חושבים שזו הייתה טעות, שכן היהודים היו טובים עם כסף ולכן הגירוש רק הרע עם מצב האימפריה ומי יודע, אולי היו יכולים להימנע ממשברים מאוחר יותר.

לגבי הדת הנוצרית, פה ישנה לעתים העלמת עין, ולעתים צביעות. אנשים רבים יאמרו שהאינקוויזיטורים היו אנשי דת שטעו, שהם פרשו לא נכון את הכתוב. אך אז עולה השאלה שאילו כל הנעשה הוא לפי פירוש הכתוב אולי דווקא הם צדקו יותר מהיום, אחרי הכול, הם עשו זאת במשך יותר מ-400 שנה. ובמיוחד כאשר גם היום, בשנת 2013, אתה עדיין שומע במיסות השונות הכפשות על היהודים (או העברים בהתיחסם ליהודים בזמנו של ישוע), וההקבלות בלתי נמנעות. אילו זה היה חוקי להעלות למוקד יהודים היום, האם לא היו אנשים פנאטיים אשר עדיין מפרשים את הכתוב הדתי באותה הדרך של מאות השנים הקודמות.

אין סיכוי, הם יאמרו משוכנעים.

לכן, באופן אישי, קשה לי לאמר בודאות על יחס הספרדים למאורעות העבר. זה אפילו מזכיר לי מעט את שיחותיי עם גרמנים על מעשיי היטלר. בביקורי בבית העירייה בהמבורג, המדריכה לא הפסיקה להזכיר את ההרוגים הגרמניים בהפצצות הנוראיות של בעלות הברית וכל מיני ניסים על פצצות שלא התפוצצו. כאילו ואלו היו הפצצות מרוע לב ולא כדי לעצור את מכונת ההשמדה הגרמנית (עליה היא לא אמרה מילה). בשיחה אחרת, אתה רואה מבט של התנצלות מהאדם ממולך ואצל מישהו אחר, הפרדה מוחלטת בין מה שהיה למה שהיום. דרך ההתמודדות עם העבר של עם מסוים משתנה בין אדם לאדם וזו לפי הקרבה שאותו אדם חש לגבי הנעשה בעבר (באותה המידה ישנו השיח בארצנו לגבי סברה ושתילה).

ובכן, עם הספרדים, רובם מביעים עצמם באותו הצורה כגרמניים רק עם פחות פוליטיקלי קורקט לגבי מה שאומרים וחושבים על היהודי.

לגבי הספר עצמו. אני לא מכיר ספרדיים אשר קוראים עברית ולכן אף אחד ממכריי הספרדיים עדיין לא קרא אותו. מהסיכום שכתבתי בספרדית הם מבינים את הנושא העיקרי אך הם גם מבינים שאני כתבתי את זה מנקודת מבטו של יהודי ישראלי ולכן סיכוי גבוה שאני מתרכז בדברים מסוימים הקשורים יותר אל עמי (דבר נכון ביסודו).

לסיום, עוד נקודה חשובה, לאחר בעיית הזהות היהודית בעיני הספרדי הממוצע, מיהו ישראלי?

ובכן, הבעיה הרצינית ביותר הקיימת היום באירופה היא הבלבול בין אנטי-שמיות, אנטי-ציוניות ואנטי-קפיטליזם. כפי שניתן לראות, מדובר בעיקר באנטים למיניהם. וזה נכון, האנטים הם אותם האידיאליסטים אשר מוצאים את האשמה באותו ה"רע" אשר חובט ומתעלל בכל אותם חפים מפשע, בין אם זה הקפיטליסט העשיר אשר מתעשר על חשבון החלש לבין אם מדובר בפלסטיני המסכן אשר נמחץ ע"י הטנק של הכובש האכזר. למעשה, קשה למצוא בין כל אותם אידיאליסטים מישהו אשר באמת מבין את הבעיה, לא של הנושא הישראלי-פלסטיני ולא של המשבר הכלכלי (אשר יותר מהקפיטליסט האמריקאי, אותו הספרדי הוא הגורם הראשוני). ובכל זאת, אלפי אנשים לובשים את אותו צעיף ההזדהות עם העם הפלסטיני (אותו צעיף אש"ף שחור לבן), וכמעט כל צעיר מגיל 15 ועד 40  יתוכח איתך על בעית ישראל-פלסטין על אף שהוא לעולם לא היה שם ורוב הסיכויים שלעולם גם לא יגיע לשם.

וכך, מאות אלפי אנשים, כותרות בעיתונים ודעת הקהל הכללית מכפישים ומחפשים בכל פרט את הישראלי/יהודי האשם ואלו מהם שרוצים למצוא את האשמה ביהודי, יצביעו עליו, אחרים, אשר מחונכים יותר בפוליטקלי קורקט יצביעו על הישראלי.

racismo-israel_usa

גם בארץ ישנה בעיה של כיצד חושבים שאירופה מתיחסת לישראל. כל פעם שאני קורא כתבות של ישראלים אשר מנסים לידע את הציבור על נקודת המבט האירופית, אני מתאכזב מחדש מהמעט שאותם כתבים יודעים ומבינים את המנטליות כאן בראייתם את היהודי. אולי הם חושבים שטיול של שבועיים הספיק להם להבין ולידע את עם ישראל אך טעות גדולה בידיהם והם אשמים חלקית בחוסר ההבנה שיש בארץ לגבי מיהו אירופאי וכיצד הוא רואה את הישראלי/יהודי. בקצרה, רק אדגיש שהבעיה היא אותו הבלבול בין שלושת האנטים שהזכרתי מקודם (שמי, ציוני וקפיטליסטי), כך שדעתם תלויה מאוד בהקשר השיחה, תחת מעטה של הבנה המידע הלא רלוונטי, מוטעה ופשוט בעל דעות קדומות שולט בשיח הציבורי.

אני רוצה להדגיש שלמרות כל שכתבתי לעיל, הספרדים, כמו כל עם, תמיד קיבלו אותי כאדם לפני הדת או התרבות שאני כביכול מיצג. על אף השכבות של מה שהם לומדים מהתקשורת והסביבה אלו שאני מחשיב כחבריי הם אנשים משכמם ומעלה. כמו-כן, לעולם לא נתקלתי בהפגנה של אנטישמיות (למעט דיי הרבה הערות לגבי האף ה"יהודי" שלי שלמרות שהן נעשו בתום לב, כמובן שיש בהן בסיס גזעני). הדברים שאליהם התיחסתי הם דעתי באופן כללי על נקודת מבט של מיהו יהודי, לאחר שיחות רבות ושנים של חיים באירופה (בעיקר ספרד וצרפת אך לא רק). חלק רב ממסקנותיי הוא הכללה כמובן, שכן זהו נושא לספר ולא לפוסט קצר.

כמובן, אם יש למישהו/י שאלות נוספות בנושא, או לתקן ולהוסיף, אתם מוזמנים לכתוב תגובה בתחתית הדף ו/או ליצור עמי קשר.

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: