הרמן הסה, זו לא ספרות זו דרך חיים

שאלו אותי לאחרונה על הרמן הסה. הסופר אשר שימש השראה (השראה ולא מקור) לסטרפאדו והמוני סופרים וספרים אחרים.

ובכן, הרמן הסה נולד בשנת 1877 בעיר קאלב שבגרמניה. את ילדותו הוא עבר בסוף המאה ה-19, אשר, כפי שאנו יודעים, הייתה זו תקופה של נאורות וחשיבות העצמי וההבנה שישנו משהו שונה ממה שנראה על פני השטח. ישנה זהות אשר מניעה אותנו אך באותו הזמן אין אנו יודעים כיצד אותו דבר פועל. הייתה זו תקופה שבה כתבו ויצרו מגדולי ההיסטוריה המודרנית אשר עד ימינו. הם מוכרים יותר לפי שמות המשפחה ניטשה, פרויד, סוסר (הוא אף היה בטיפול פסיכואנליטי אצל יונג).

בשנת 1946 הסה הפך מסופר מפורסם ומוערך לאחד הסופרים החשובים ביותר במאה ה-20 כאשר זכה בפרס נובל לספרות. תרומתו היא לא רק לעולם הספרותי אלא להלך רוח ומחשבה הנוגדים את הזרמים הפופולריים של שנאה, בורגנות ואחרות. כך, בהרמוניה ובאווירה של השכלה, של מחשבה עמוקה על המקור, של ניסיון וסיבות לעשייה וקיום, הסה תרם רבות להלך הרוח של הדעת, של גילוי עצמי ושל וחירות לאורך כל המאה ה-20. ספריו מתארים רגישות שאין כמותה לתהפוכות המתרחשות בנער מתבגר (דמיאן, נרקיס וגולדמונד) או באדם במשבר גיל המעבר (זאב הערבה). ספריו הפכו במהלך שנות השישים והשבעים בארה"ב לספרי פולחן לדור הוודסטוק, נגד הרודנות, נגד מלחמות, ובעד אהבה וקרבה הומאנית של חברות וקשרים בינאישיים אשר משאירים את הקורא במסע של גילוי עצמי. למעשה, התוודעתי לסופר הזה במהלך חיי בארה"ב, לאחר המלצות חמות, "נראה שגם אתה בסוג של מסע" אמרו לי, "אין ספק שתאהב את הספר". ואכן, ספריו מעוררים תחושה שבד"כ היא רדומה, תחושה של חיבור, של גילוי, של קרבה, לאו דוקא בגלל מסע פיזי, אלא יתרה מזו, הסה נובר במבוכי מוחנו, בוחן את הגבולות המבלבלים בין רוחניות למסתוריות, בין אהבה חברית לתשוקה, בין מסע פיזי לנפשי, והמהנה ביותר, בין דמיון למציאות.

הרמן הסה

ספריו כוללים את סידהארתא, ספר קצר יחסית עם מסעו של נער צעיר אשר על שמו קרוי הספר . הסה הוקסם מהמזרח הרחוק, הוא גדל בבית אשר לא היה זר לתרבות זו מכיוון שאימו הגרמניה נולדה בהודו במהלך מסע מיסיונרי של אביה הפרוטסטנטי. בנוסף, הוא עצמו טייל בהודו במשך תקופה קצרה ומשם גם ההשראה לספר. הסה ראה בבודהיסטים את השלווה וקבלת השונה. בשבילי החלק החשוב ביותר בספר הוא המסע אליו הנער יצא בתחילתו, אותו מסע להארה, לתובנה, ללמידה. כמו בספרים אחרים בזאנר זה, מטרת המסע המוצהרת אשר בד"כ מדובר במקום מסוים או לפגישה מסוימת, הינה רק תירוץ, ההארה מגיעה לאדם בזמן ולאחר המסע, לאחר שהגיבור למד והפנים את כל אשר התרחש במהלכו בכל פעם שהגיע לנקודת ציר והיה עליו להתפתח, להתגבר על מכשולים כדי להמשיך בדרכו.

אותו הרעיון אך בשינוי תפאורה ומחשבה הוא גם בספרי הפולחן האחרים של הסה, ספרים כמו דמיאן, נרקיס וגולדמונד, זאב הערבה. זה האחרון הוא למעשה יותר מסע לנבכי המוח האנושי, היצירתיות וההרמוניה האסטטית.

הרמן הסה בוויקיפדיה

ציטוטים מספריו של הסה בויקיציטוט (הכתיבה שלו לבדה היא השראה)

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: