בית הכנסת 'אל טרנזיטו'‏

בעמ' 16 בספר תיארתי בקצרה את בית הכנסת. באותה התקופה, כאשר הבניין המרשים שימש את ייעודו המקורי כמקום התכנסות ותפילה לבני משה, הוא היה מקור לתהילה וזוהר של הקהילה היהודית.

אל טרזיטו

« בית הכנסת 'אל טרנזיטו' (El Tránsito) נחשב לאחד היפים בעולם, או לפחות כך טוענים אלו הגרים פה. הוא תוכנן ועוצב על-ידי שמואל הלוי אבולעפיה, אחד מני רבים מהיהודים המוכשרים שהפכו את המונח 'יהודי אהוב ונתעב' למונח נפוץ שנאמר על אותם אנשים ברי סגולה. שמואל הלוי היה אדם אהוב עקב החוכמה והידע שהכיל, ובדיוק מאותה הסיבה נתעב מהקנאה הנוצרית.

"שמואל הלוי אבולעפיה היה שר האוצר של המלך פדרו הראשון," אמר אבי בגאווה באחת השבתות בבית הכנסת. "היה זה באותם הזמנים שהיהודים יכלו למלא תפקידים ממשלתיים לעיני כל. בדיעבד, אולי זו הבעיה, אולי אלוהים העניש אותו בעינויים עד מוות בגלל העובדה שהוא היה חשוף בריש גלי. עלינו, היהודים יועצי המלך של היום, נגזר להיות מאחורי מסך, אלו המייעצים מחוכמתם מרובת השנים ומקבלים מעט בתמורה. הבטחות מהמלך לחיים שלווים, לקהילה משגשגת, לפתיחת אפשרויות לניצול כישרונותינו, ברפואה, בבנייה, בכתיבה, בהוראה, בכל."

באומרו מילים אלו הבטתי בו בעצב, לא השתכנעתי שאבא מאמין באמת ובתמים לכל אותן אמירות בקהילה על שגשוגים והצלחות, אך הוא בהחלט נהנה מעצם המחשבה שהן עשויות להיות נכונות.

בית הכנסת אכן היה מרשים ביופיו, הוא נישא בגאווה מעל כל הבתים בסביבתו ומולו התפרש הגן הפורח, הגן שבו ביליתי זמן ניכר במשחקים עם חבריי. הוא ובית הכנסת 'אבן שושן החדש', אשר נקרא על שמה של המשפחה שמימנה את בנייתו במאה ה-13, היו המרכזיים בקהילה. אבן שושן אמנם כבר לא היה חדש ומרהיב כ'אל טרנזיטו' בסגנונו הייחודי המשלב אדריכלות מורית בסגנון מוּדֶחַר, אך תמיד הרשימו אותי העיטורים המגולפים באבן והתחריטים מעל הקשתות, מקום אליו נהגתי לבהות ברגעי תפילה משעממים.

היום אני תוהה אם בכוונה מעטרים יותר את החלקים העליונים – כדי שנעמוד משתהים עם מבטנו כלפי מעלה. תהיה הסיבה אשר תהיה, כל עוד חשבו שאני בוהה כלפי מעלה עם תפילה בלבי, נחסכו ממני הטפות המוסר של סבי, דון משה אבנעזר, רב, פילוסוף וסבא בשעות הפנאי.

נראה שההרמוניה היוותה את מלוא תשומת לבו של האמן ארכיטקט, הרמוניה בין תרבויות, עמים, מסורות. קשתות בסגנון מוריסקי ופסיפס יהודי היו מהעיטורים שמילאו את שני בתי הכנסת, וכמו בכנסיות הנוצריות תרמה התקרה הגבוהה רבות לתחושה של חלל שמימי מרשים, ובמת העץ המעוטרת מול ארון הקודש יצרה מוקד נוסף של עניין ותשומת לב. תמיד כאשר התבוננתי מהגן, בהיותי ילד מתבגר שהבין את משמעות האומנות בתרבויות השונות, התרגשתי לראות מקום בו שוכנת בשלווה התרבות המורית עם היהודית, כל זאת בין מבנים נוצריים טיפוסיים, מקום מפגשן של שלוש תרבויות, היכן שרק האבנים מתקשרות ביניהן, משלימות האחת את השנייה במוסכמה סימטרית כמעט מושלמת.

הרבה זיכרונות מכילים בתוכם תמונות יפות שנמצאות עמוק בתוכי, זיכרונות של המשחקים עם החברים באזור בית הכנסת בשבתות וחגים, של אמי המתעצבנת כי שוב חזרתי עם בגדי שבת מוכתמים. זו בהחלט הייתה חוויה אתנית ודתית, אך יותר מכל מסורתית וחברתית.»

מודעות פרסומת

One Response to בית הכנסת 'אל טרנזיטו'‏

  1. סולדד לרמן הגיב:

    ממליץ לקרא את ספרה של ד"ר רות שגיא אפלבום: "בית הכנסת של שמואל הלוי אבולעפיה בטולדו- מנהיגות יהודית וזהות היספנית".
    בית הכנסת נבנה בתקופה מיוחדת של הפרייה הדדית בין שלוש הדתות בספרד, וכי המבנה עצמו כולל מערכת של מסרים גלויים וסמויים בנוגע למעמדו של שמואל הלוי כמנהיג מקומי בפרט, ובנוגע לתפיסת הקהילה היהודית את עצמה בכלל.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: